به نام خدا

کانون شعر و ادب دانشگاه شهید بهشتی

جلسه: ۱

تاریخ: ۱۲/۶/۹۶

 

حاضران: امیرحسین ایزدجو - پریا ذبیحی - پریسا قربانی - شبنم بلاغی - فرشته نوری - نیما ایلات - هانیه حلاجی - ریحانه فخرایی  بهداد  احمدی

 

گزارش جلسه: خانم نوری و آقای احمدی درباره‌ی چگونگی شکل گرفتن ایده‌ی تشکیل کانون شعر و ادب توضیح دادند. سپس حاضرین به نوبت خود را معرفی کردند و از علایق ادبی خود و انتظاراتی که از حضور در کانون شعر و ادب دارند گفتند.

در ادامه درباره‌ی مسیر فعالیت‌های کانون صحبت شد. قرار شد نشست‌هایی در قالب شعرخوانی و داستان خوانی، با محوریت شعرها و داستان‌های دانشجویان و همچنین کلاس‌ها و کارگاه‌هایی توسط اعضای کانون برای اعضا برگزار شود و هرکدام از اعضا بتواند در شاخه و حوزه‌ی تخصص خود، انتقال دانش و تجربه برای سایر اعضا داشته باشد. درباره‌ی قالب نشریه، مطالب و فرم انتشار آن صحبت شد و تصمیم بر این شد که بحث نشریه در جلسه‌ای با حضور اعضای بیشتر مطرح شود. اما اعضا موافق بودند که نشریه در کنار هر فرمی که درباره آن تصمیم گرفته خواهد شد، حتماً به شکل چاپی نیز منتشر شود.

سپس موضوع اولین فعالیت‌های کانون مطرح شد.
اولین پیشنهاد، برگزاری همایشی برای بزرگداشت مولانا (۸ مهر) و بزرگداشت حافظ (۲۰ مهر) برگزار شود که به اعتقاد اعضا برای اولین فعالیت بزرگ، سنگین و فاقد خلاقیت بود و مخالفت شد و قرار شد در صورت استقبال اعضا، این بزرگداشت‌ها در داخل کانون برگزار شود.
پیشنهاد دوم، بزرگداشت و مرور آثار ابراهیم گلستان به مناسبت زادروز او (26 مهر) بود. آقای ایلات پیشنهاد دادند که این برنامه در خانه ابراهیم گلستان که تبدیل به موزه شده است برگزار شود.
 
پیشنهاد سوم، درباره‌ی روز معارفه‌ی دانشجویان ورودی ۹۶ بود. اعضا روی اهمیت این مسئله اتفاق نظر داشتند و قرار شد در جلسه‌ای با حضور اعضای بیشتر پیگیری و برای آن برنامه‌ریزی شود.

خانم فخرایی یادآوری کردند که تبلیغ فعالیت‌های کانون و معرفی آن به دانشجویان در شروع کار اهمیت بسیار بالایی دارد. آقای احمدی طراحی لوگو و پوستر برای معرفی کانون را به عهده گرفتند و خانم قربانی مدیریت صفحه اینستاگرام و تبلیغ در کانال تلگرام دانشجویی شهید بهشتی را قبول کردند.

سپس خواسته شد تا اعضایی که توانایی برگزاری کارگاه دارند، موضوع کارگاه خود را مشخص کنند. لیست کارگاه‌ها و نشست‌ها:

آقای ایلات          :           ۱- هرمنوتیک

                        ۲- تاریخ ادبیات (همراه با خانم نوری)

خانم فخرایی:       1- فرم‌های نو ادبی در جوامع مدرن

                        ۲- ادبیات ژانری (همراه با آقای احمدی)

 خانم نوری:         1- بررسی مکاتب و مانیفست‌های ادبی-هنری

                        ۲- تاریخ ادبیات (همراه با آقای ایلات)

خانم حلاجی:       1- بررسی معماری در شعر سهراب

                        ۲- بررسی مکاتب هنری-ادبی در معماری

آقای احمدی        ۱- تحلیل شاهنامه از منظر داستان

                        ۲- ادبیات ژانری (همراه با خانم فخرایی)

همچنین خانم حلاجی پیشنهاد نشست بررسی شعر فارسی در مینیاتور و آقای ایلات پیشنهاد برگزاری نشست‌هایی با موضوع بررسی اشعار ملل به زبان اصلی و نقش زن در شعر فارسی داشتند. و

در پایان، قرار بر این شد که تا پایان تابستان جلسات هفتگی در روز یکشنبه ساعت ۱۲ برگزار شود و با شروع فاز ادبی جلسات، زمانی برای شنیدن شعرها و داستان‌های نوشته شده توسط اعضا در جلسه اختصاص داده شود.