به نام خدا

کانون ادبی دانشگاه شهیدبهشتی

جلسه 2

19/6/96

 

حاضرین در جلسه: بهداد احمدی- نیما ایلات- ریحانه فخرایی- پریسا قربانی- محمد موحدمنش- فرشته نوری

 

مباحث مطرح شده: برنامه ریزی مقدماتی برای جلسه معارفه ورودی های 96- اساسنامه و سیستم مدیریتی کانون- بحث نشریۀ چاپی و مجازی به عنوان رسانۀ کانون- پیگیری جلسات کارگاهی با مدیریت اعضاء- فرم کلی جلسات اعم از جلسات شعر، داستان و نقد و بررسی

 

 

جلسۀ معارفه:

در ابتدای بحث این مورد مطرح شد که هدف از برگزاری جلسه معرفه جذب چه دسته از دانشجویان است. در این مورد اتفاق نظر وجود داشت که هدف، جذب صرفا افراد بیشتر نیست بلکه فعالیت های آتی و علاقمندی آن‌ها بسیار اهمیت دارد. سپس برای جذب این‌گونه افراد پیشنهاداتی مطرح شد که حتی‌الامکان فعالیت‌ها به دور از فضای پوپولیستی و جو رایج در جلسات معارفه باشد. در مورد فرم عضویت، بروشور، تقویم ادبی فعالیت های آینده و طراحی غرفۀ کانون پیشنهادهای مختلفی توسط اعضاء مطرح شد که بنا شد در جلسه‌ای که صرفا برای تصمیم گیری نهایی در مورد برگزاری معارفه، برگزار خواهد شد بررسی و تایید نهایی شوند. درنهایت آقای ایلات به همراه تیمی از اعضاء مسئولیت پیگیری کارهای جلسۀ معارفه را برعهده گرفتند.

 

اساسنامه و سیستم مدیریتی کانون:

موارد مهمی که در پیکربندی اساسنامۀ کانون مطرح است نحوۀ عضوگیری، هیئت موسس و هیئت مرکزی، انتخاب دبیر کانون و هم‌چنین تشکیل چند کمیته ( به عنوان یک پیشنهاد: کمیتۀ شعر، داستان، بررسی و تشکیلات) است.

دربارۀ شیوۀ قانون‌گذاری و تعیین چارچوب‌ها دو نوع سیستم مطرح شد. اول اینکه در ابتدای کار قوانین تثبیت شوند و بر آن اساس فعالیت ها انجام شود و سیستم دوم اینکه در طول دوران کانون با توجه به شرایط، قوانین نوشته شوند که مورد دوم با استقبال بیشتری مواجه شد اما بنا بر این شد که یک چارچوب کلی وجود داشته باشد و در طی فعالیت های کانون تکمیل شود.

برای این کار تصمیم گرفته شد که از اساسنامۀ دیگر کانون های ادبی از جمله کانون فیلم و عکس و کانون موسیقی و همین‌طور کانون‌های ادبی سایر دانشگاه‌های کشور کمک گرفته شود. قرار شد بخشی از جلسۀ مدیریتی هفتۀ بعد به بحث و بررسی دربارۀ بندهای این اساسنامه ها بپردازیم.
هم‌چنین به طور حدودی رای گیری برای انتخاب دبیر اواخر مهرماه انجام خواهد شد.

 

رسانه های کانون:

با توجه به اینکه برای آثار ادبی اعضای کانون و همین طور تصمیمات و چارچوب‌های مهم نیاز به یک آرشیو مناسب حس می‌شود در مورد یک رسانۀ مناسب بحث‌هایی مطرح شد.
با توجه به محدودیت های رسانه ‌هایی مثل فروم، پیج اینستاگرام و کانال تلگرام و مشکلاتی از قبیل محدودیت حروف، نحوۀ قالب بندی و ... در این رسانه ها، ایجاد یک وبلاگ به عنوان یک گزینۀ مناسب مطرح شد که آرشیوی برای دسترسی به آثار ادبی باشد اما نظر کلی بر این بود که تصمیم گیری ها کماکان در قالب گروه ها و کانال های تلگرامی انجام شود.
در خصوص نشریۀ چاپی اتفاق نظر بر چاپ گاهنامه بود که غالب مطالب آن آثاری باشد که در جلسات، نقد و بررسی می‌شوند.

جلسات کارگاهی و فرم کلی جلسات شعر و داستان:

بنا شد که فرم کلی جلسات شعر و داستان به صورت یک هفته در میان و به احتمال زیاد چهارشنبه ها باشد و این جلسات از هفتۀ اول مهرماه آغاز شود.
جلسات شعر، هم شامل شعرخوانی و هم نقد خواهد بود و شعرها از قبل باید در دسترس شرکت کنندگان قرار بگیرد.
جلسات داستان، با توجه به مشکلاتی که در خوانش داستان وجود دارد با تاکید بر نقد و بررسی داستان خواهد بود. داستان ها از قبل در وبلاگ گذاشته خواهد شد.

زمان جلسات مدیریتی با توجه به ظرفیت ها و نیازهای موجود تعیین خواهد شد ولی دوهفته یک بار قطعی خواهد بود.

همچنین دربارۀ برگزاری کارگاه‌ها اولین جلسه، بررسی شاهنامه از نظرگاه داستانی خواهد بود که اوایل مهرماه توسط آقای احمدی برگزار می‌شود.

در این جلسه همچنین پیشنهاد برگزاری یک کارگاه با موضوع شعر نو توسط خانم قربانی، با مدیریت خود ایشان مطرح شد.

ضمن اینکه اولین برنامۀ بزرگداشت کانون به مناسبت سالروز بزرگداشت ابراهیم گلستان، 22 مهر، برگزار خواهد شد.

 

حسن ختام جلسۀ دوم کانون ادبی شعرخوانی و خوانش قطعات ادبی توسط دوستان شرکت‌کننده بود.

 

لازم به ذکر است که جلسۀ هفتگی کانون، یکشنبۀ هفتۀ بعد 26 شهریور ساعت یازده و نیم در خانۀ فرهنگ برگزار خواهد شد.